استفاده از نظرات کاربران در توسعه نرم افزار چابک

در این نوشته راه‌حل شرکت اطلسیان برای جمع اوری نظرات کاربران بررسی شده است.

مرحله اول: جمع آوری نظرات کاربران

در توسعه نرم‌افزار چابک،فرایند دریافت بازخورهای مشتریان همزمان با ارائه ویژگی‌های جدید محصول آغاز خواهد شد. برای جمع‌آوری فیدبک‌های مشتریان ممکن است از کانال‌های زیر استفاده می‌شود:
feedback-source

اطلاعات دریافتی از این کانال‌ها به UserStory تبدیل خواهند شد. چنانچه برای شما امکانپذیر باشد، شاید بهتر  باشد که ارتباط حضوری با مشتری برقرار کرده و از نزدیک با وی صحبت کنید. با این کار هم درک بهتری از نیاز مشتری خواهید داشت و هم متوجه خواهید شد که اکنون چه مشکلاتی با محصول دارد و در صورت رفع آن مشکل به چه چیزی دست خواهد یافت. در شرکت اطلسیان یکی از کانال‌های ورودی درخواست های مشتریان، پرتال jira.atlassian.com است که کاربران جیرا می توانند درخواست‌های رفع باگ، توسعه و ویژگی جدید خود را مطرح کنند و یکی از امکانات آن این است که باقی کاربران با مشاهده آن می‌توانند موافقت خود برای پیاده سازی آن را توسط Vote دادن به issue  اعلام کنند.

 

مرحله دوم: مستند سازی نظرات کاربران

در ادامه تمامی فیدبک‌های دریافت شده از کاربر در داخل Confluence در تمپلیت Product Requirement به ازای هر ایشو ایجاد خواهد شد. در این صفحه لینک تمامی منابع و کانال‌هایی که یک Story خاص از آن اقتباس شده است، مشخص خواهد شد تا تمامی ذینفعان پروژه در هر زمان که نیاز داشته باشند به آن دسترسی داشته باشند.

tareq_blog-600x389

مرحله سوم: انتقال نظرات به بک‌لاگ محصول

هر ویژگی که قرار است در محصول/پروژه در آینده انجام شود باید در بک‌لاگ مربوطه لیست شود. Storyهایی که داخل بکلاگ قرار می‌گیرند، به روش‌های مختلف اولویت‌بندی شده و تیم توسعه براساس این اولویت‌ها برنامه اسپرینت‌های اتی خود را مشخص خواهد کرد. یکی از تکنیک‌های معمول برای اولویت بندی ایشو‌ها تکنیک MoSCoW است. این تکنیک خلاصه شده چهار عبارت زیر است:

 

 – Must Have: موارد لازم و ضروری که در برنامه‌ریزی فعلی باید به آن پرداخته شود. مفهموم Failure یک اسپرینت در این موارد وجود دارد و چنانچه آیتمی در این گروه در انتهای اسپرینت به اتمام نرسد، پروژه در آن بازه ناموفق بوده است.

 – Should Have: موارد مهم و غیر ضروری که چنانچه در برنامه زمانی فعلی به آن برسیم خوب است، اما لزومی نیست. این موارد در اسپرینت های اینده به Must Have تبدیل می‌شوند.

 – Could Have: این موارد در راستای بهبود تجربه کاربر و رضایت مشتریان است، این موارد مطلوب هستند و غیر ضروری.

 – Won’t Have: این موارد دارای کمترین اهمیت انجام هستند و می توانند هرگز انجام نشوند.

در توسعه محصولات نرم افزاری (محصول به این مفهوم که سفارش مشتری نبوده است.) تمرکز بر ارائه خواسته های مشتری، کلید موفقیت سازمان و رضایت بیش از پیش مشتریان است. اما لزوما آیتم‌های بک‌لاگ براساس درخواست‌های مشتریان اولویت‌بندی نخواهند شد. به طور مثال ممکن است برای پیاده‌سازی یکی از خواسته‌های مشتری نیاز باشد که تغییرات بنیادینی در نرم‌افزار پیاده شود، مثلا برای بهبود تجربه‌کاربری ممکن است نیاز به طراحی یک API داشته باشیم که طبیعتا طراحی API مورد نظر از اولویت بالاتری برخوردار خواهد بود.

مورد دیگر حائز اهمیت این مورد است که لزوما آیتم‌های با اولویت بالا وارد برنامه‌ریزی اسپرینت جدید نخواهند شد؛ بلکه همگام بودن این موارد نیز مهم است، به عبارت دیگر برای هر اسپرینت یک هدف مشخص تعریف شده و آیتم هایی که مرتبط با آن هدف باشند، برای اسپرینت مورد نظر انتخاب خواهند شد.

اولویت بندی بک‌لاگ محصول هم می تواند متکی بر art و تجربه مدیر پروژه/محصول و اعضای تیم توسعه باشد و هم می‌تواند بر اساس Science و روش‌های علمی انجام پذیرد و انتخاب یکی از این دو حالت یا حالت بینابین بستگی به مدیر محصول و تیم مربوطه دارد. در این نوشته روش Net Promoter Score با به اختصار NPS معرفی شده است.

براساس نظر مدیر محصول Confluence آیتم های بکلاگ محصول در یکی از ۳ دسته زیر قرار خواهند گرفت:

 – Now (اسپرینت جاری)

 – Next ( اسپرینت های آتی)

 – Some Day

 

 – آیتم های Some Day نیازی به صرف وقت ندارد، منتهی چند وقت یکبار اولویت بندی خواهند شد.

 – برای موارد Next و Now باید به اندازه کافی وقت بگزاریم.

 – در اولویت بندی آیتم های Some Day برخلاف آیتم های Next و Now به صورت Time-box عمل می کنیم و در پایان ۲ یا ۳ بار اولویت بندی این آیتم‌ها، آیتم‌هائی که هرگز اولویتشان جا‌به‌جا نشده باشد، برای همیشه بسته خواهند شد.

شما آیتم‌های بک‌لاگ خود را با چه روشی اولویت‌بندی می کنید؟

برای تهیه این نوشه از منابع زیر استفاده شده است:

 

2 دیدگاه در “استفاده از نظرات کاربران در توسعه نرم افزار چابک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>