آشنائی با Logging  و Profiling در نرم افزار JIRA

در علوم کامپیوتر به فرایندی که رویداد های اتفاق افتاده یا پیغام های ارسال شده بین کاربران در سیستم را ثبت می کند فرایند Logging و به فایلی که این اطلاعات در ان ثبت می شود Log File می گوئیم. در مقابل Profiling به عملیاتی گفته می شود که در آن میزان منابع مورد استفاده سیستم، زمان اجرای تراکنش های مختلف و … در سیستم کامپیوتری ثبت می شود تا برای اهداف بهینه سازی سیستم از ان استفاده شود.

در این پست به معرفی این دو مورد می پردازیم:

در نرم افزار JIRA لاگ سیستم در یک فایل در JIRA Home سیستم شما نوشته می شود. این فایل با نام atlassian-jira.log در مسیر JIRA Home قابل دستیابی است. چنانچه مسیر JIRA Home سیستم خود را نمی دانید، می توانید با مراجعه به System Info در منوی مدیریت JIRA در بخش File Path آن را مشاهده کنید.

1

برای مثال مسیر JIRA Home سیستم من به صورت زیر است:2

 

نرم افزار JIRA برای ثبت لاگ های خود از ماژول قدرتمند Log4j استفاده می کند. در این ماژول ۵ سطح برای ثبت لاگ های سیستم در نظر گرفته شده است. این سطوح شامل DEBUG، INFO، WARN ،ERROR و FATAL هستند. هر سطح از این لاگ ها، اطلاعات بیشتری را نسبت به سطح قبل فراهم می کند. DEBUG بیشترین سطح اطلاعات و FATAL کمترین سطح اطلاعات را در Logfile فراهم خواهد کرد. سطح پیشفرض برای ثبت لاگ ها WARN هست. گاهی اوقات لازم هست این سطح را به INFO یا DEBUG افزایش دهیم تا بتوانیم اطلاعات بیشتری را از لاگ استخراجی فراهم کنیم. این مقدار Default می تواند به صورت دائم یا موقت به سطح دیگری تغییر کند. برای مثال مواقعی که به دنبال حل یک مشکل در JIRA هستیم بهتر است که مقدار آن را از WARN به INFO تغییر دهیم تا بتوانیم اطلاعات بیشتر ی ار از فایل خود استخراج کنیم.

برای مشاهده Logger های پیش فرض JIRA و سایر گزینه های موجود می توانید به بخش مدیریت JIRA، منوی System و سپس TROUBLESHOOTING AND SUPPORT مراجعه کرده و از آنجا وارد Logging & Profiling شوید.

3

از آنجائی که حجم لاگ تولیدی توسط JIRA و البته سایر برنامه ها خیلی زیاد هست، معمولا مشاهده لاگ فایل ها کاری خسته کننده است، من برای تسهیل این کار به جای استفاده از Notepad ویندوز، از Notepad++ استفاده می کنم. خوبی این برنامه این هست که به صورت پیش فرض امکان این رو داره که فایل های مختلف رو با فرمت های مختلف مشاهده کرد. برای مثال چنانچه یک XML رو مشاهده می کنید، با تنظیم زبان مورد نظر از منوی Language می توانید فایل خود را بهتر مشاهده کنید. برای حل مشکل مشاهده لاگ جیرا، من یک زبان مخصوص لاگ JIRA تنظیم کردم که هر کدام از این سطوح لاگ را با یک رنگ خاص نمایش میده و اگه دوس داشتین می تونین از اینجا دانلود کنین و از بخش Define Your Language در منوی Language، به داخل برنامه Import کنین. بعد از اضافه کردن این فایل، لاگ فایل JIRA به صورت زیر قابل مشاهده است:

4.jpg

در ادامه مطلب به معرفی Profiling می پردازم. چنانچه حس کردیم JIRA نسبت به قبل عملکردش کاهش یافته و کاربران از سرعت کم بارگزاری آن در سیستم خود شکایت دارند، شاید بهتر باشد حالت Profiling را فعال کنیم و دلیل کاهش سرعت آن را مشاهده کنیم. برای فعال سازی حالت Profiling از همان منوی Logging & Profiling که در مرحله قبل به ان اشاره شد اقدام کرده و بر روی ENABLE همانند تصویر زیر عمل می کنیم:5نمونه ای از ردیابی Profiling در پایین نمایش داده شده است:

6امیدوارم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید.

 

2 دیدگاه در “آشنائی با Logging  و Profiling در نرم افزار JIRA

  1. سلام و عرض ادب
    برای شخصی دسترسی دولوپور است ولی امکان ثبت لاگ ندارد
    در پرمیژن هم مشاهده کردم دسترسی دارند
    آیا راه حلی دیگه ای دارید؟
    با تشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>