آشنایی با ابزار کانفلوئنس (Confluence) شرکت اطلسیان

مدیریت دانش چه به منظور اشتراک با اعضای تیم می‌تواند به یکی از چالش‌های هر تیم و یا سازمانی تبدیل شود. کانفلوئنس Confluence یک ابزار ویکی و همکاری تیمی شامل ویرایشگر متن حرفه‌ای تحت وب‌، امکان همگام‌سازی کامل با Microsoft Office و مجموعهٔ وسیعی از افزونه‌ها تجربهٔ کامل همکاری تیمی و اشتراک دانش بین اعزای تیم را فراهم می‌کند. استفاده از این ابزار می‌تواند موانع موجود فعلی برای اشتراک اطلاعات بین سازمان‌ها‌، تیم‌ها‌ی مختلف، اعضای تیم و حتی موارد یادداشت‌های شخصی اعضای تیم را از بین برده و هماهنگی کامل آن‌ها را بر روی موضوعات فراهم کند.

کانفلوئنس Confluence اطلاعات ارائه شده را در فضاهای (Spaces) مربوط به هر موضوع که توسط کاربر تعریف شده است به صورت ساخت یافته و قابل جستجو ذخیره می‌کند. بسته به نیاز هر تیم و گستردگی موضوعات مشترک می‌توان فضاهای متفاوتی را تعریف نمود. برای مثال یک تیم می‌تواند فضاهای جداگانه‌ای برای موضوعات زیر تعریف کند:

  • حسابداری: موضوعات مرتبط با مسائل حسابداری و اداری تیم.
  • پروژه: می‌تواند به ازای هر پروژه تعریف شود.
  • پشتیبانی: می‌تواند اطلاعات مورد نیاز برای تیم پشتیبانی که توسط تیم توسعه فراهم می‌شود را شامل شود.

نکتهٔ مهم در خصوص فضاها، کنترل کامل بر سطح دسترسی اعضای تیم به هر فضا است که امکان اشتراک مدیریت شدهٔ اطلاعات با اعضای تیم را فراهم می‌کند تا از ایجاد سردرگمی بی مورد در بین اعضای تیم جلوگیری کند.

البته لازم به ذکر است که موضوع استفاده از ویکی برای اشتراک اطلاعات در بین اعضای تیم‌، موضوعی مختص به کانفلوئنس Confluence نیست. ابزار‌های دیگری نیز بر محور همین قابلیت منتشر شده‌اند که شاید معروف‌ترین آن‌ها را بتوان MediaWiki (ابزاری که ویکی‌پدیا با آن ساخته شده) دانست. عمدهٔ ابزار‌های این حوزه‌، قابلیت و ویژگی‌هایی یکسان را ارائه می‌کنند و معمولا در صورت نبود یک ویژگی خاص در آن‌ها‌، می‌توان از افزونه‌ها جهت تامین آن ویژگی بهره گرفت. اما خصوصیتی که Confluence را به انتخابی برتر نسبت به دیگر همتایانش تبدیل می‌کند‌، توسعهٔ آن بر محور ابزار‌های سازمانی است. این طرز فکر ویژگی‌های زیر را برای Confluence به ارمغان آورده است:

  • دسته‌بندی کاملا جداگانهٔ اطلاعات مرتبط با هر موضوع در فضاها (Spaces).
  • کنترل دسترسی کاربران بر اساس نیاز‌های مرتبط با مسئولیت هر شخص. همچنین یکپارچگی کامل با سیستم‌های LDAP جهت گسترش و همگام‌سازی مدیریت کاربران با ابزار‌های مورد استفاده در سازمان‌ها نظیر Microsoft Active Directory و Apache Directory Server از دیگر ویژگی‌هایی است که به صورت پیش‌فرض همراه با Confluence ارائه می‌شود.
  • یکپارچگی کامل با دیگر ابزار‌هایی که به طور معمول در سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جملهٔ این ابزار‌ها می‌توان به Microsoft Office‌، و یا دیگر ابزار‌های سازمانی ارائه شده توسط اطلسیان نظیر جیرا و هیپ‌چت اشاره کرد.
  • سادگی نصب و بهره‌برداری از دیگر ویژگی‌هایی است که گرایش به این ابزار را در تیم‌ها بالا می‌برد. به عنوان مثال می‌توان به ویرایشگر WYSIWYG پیش‌فرض Confluence اشاره کرد که در MediaWiki تنها از طریق افزونه در دسترس است.

شرکت پارس‌دانی‌سان

شرکت پارس‌دانی‌سان از سال ۱۳۹۱ با بهره‌گیری از افراد متخصص در زمینهٔ ابزار‌های سازمانی ارائه شده توسط اطلسیان‌، خدمات آموزش و پیاده‌سازی این ابزار را به سازمان‌ها و تیم‌های مختلف ارائه کره است و به پشتیبانی فعال این محصول در ایران می‌پردازد.

7 دیدگاه در “آشنایی با ابزار کانفلوئنس (Confluence) شرکت اطلسیان

    1. با سلام بله مناسب می باشد
      ضمنا نیاز به api نیز ندارد می توانید خروجی های کانفلوئنس را با شمایل سایت بواسطه پلاگینهایش نمایش دهید

  1. سلام
    هنگام ری‌استارت کردن کانفلوئنس حتما نیاز هست که دیتا بیسش رو هم ری‌استارت کنم؟
    هر بار هنگام ری‌استارت کردن کانفلوئنس به مشکل میخورم

  2. با سلام
    آیا در کانفلونس می توان به غیر از اینکه به یک SPACE دسترسی می دهیم، به فولدرهای ساخته شده در داخل اون space هم دسترسی بدیم؟
    مثلا در یک space سه فولدر وجود دارد. فولدر اول را فقط افراد یک گروه ببینند و فولدر های دوم و سوم را گروه ها یا یوزرهای دیگر
    ممنون از شما

    1. سلام
      بله این امکان وجود دارد اما ماهیت space یعنی دسترسی افراد خاص به محتوی خاص . اگربه جای این کار space دیگری بسازید بهتر است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>